Register
Administrativ sentralisering |
29 – 32, 38 |
Aktivitetsuavhengige tilskudd |
11, 62, 64 |
Alternativkostnad |
195, 221 |
Altruisme |
53, 54, 71 |
Alvorlighet |
188, 222 |
Amsterdam-traktaten |
231 |
Antibiotika |
135, 147 |
Arbeidsgiverforening |
92, 93 |
Avlønningsordning |
43 – 45, 52 – 55 |
Bakteriologien |
132, 133 |
Behandlingskostnad |
44, 52, 53 |
Behandlingstid |
13, 119 – 126 |
Behandlingsvolum |
48 |
Behovsbaserte tilskudd |
60 |
Behovsindeks |
64, 66 |
Beslutningsforum |
222, 223 |
Betalingssystemer |
53, 215 |
Budsjettorganisering |
30, 33, 37 |
Demokratisk problem |
88, |
Diagnostikk |
54, 138, 143, 144, 146 – 148, 151, 158, 194, 201 |
DRG |
76, 78, 80, 92, 153, 164, 195, 205 |
Driftsmodell |
13, 127 – 132, 138, 141, 163, 165 |
Dødelighet |
61, 64, 69, 75 – 83, 125, 177, 182 – 185 |
EFTA |
232, 234 |
Elektronisk pasientjournal |
146 |
Enhetlig ledelse |
53, 88, 90, 107, 168 |
EU-domstol |
232, 233 |
EuroHOPE |
76, 82, 178, 182, 183 |
Europeiske union (EU) |
15, 228, 230, 231, 232, 237, 238 |
EUs pasientrettighetsdirektiv |
233 – 235, 237 |
Evidensbasert medisin (EBM) |
145, 148 |
EØS |
234, 235, 238 |
Fagorganisasjon |
92 |
Fastlege |
11, 43, 51, 53 – 55, 106, 107 |
Finansiering |
100, 140, 154, 164, 214, 220, 223, 225, 231, 235 |
Finansieringsordning |
61, 75, 107, 110, 140, 153, 215 |
Finansieringssystem |
11, 82, 195, 198 |
Fleroppgaveproblem |
70, 73 |
Flokedannelser |
87 |
Fordelingsnøkkel |
62 |
Foretaksmodell |
95, 96, 100, 103 |
Forhandlingsmakt |
54, 55 |
Forløpssyklus |
137 |
Forløpstenkning |
148, 151 |
Forretningsmodell |
128, 129, 165 |
Forvaltningsmodell |
12, 95, 98, 102 |
Forvaltningsreformer |
86 |
Fritt behandlingsvalg |
107, 116, 220, 236 |
Fritt sykehusvalg |
13, 105 – 109, 111, 116, 156, 236 |
Gjestepasienter |
65, 113 |
Grønn omsorg |
14, 210, 212, 213 |
Hagen-utvalget |
62, 63 |
Helseeffekt |
190, 193, 195, 197 |
Helseforetaksmodellen |
66 |
Helseforetaksreformen |
61, 66, 95 |
Helseforsikring |
14, 141, 155, 219, 223, 224 |
Helsegevinst |
48, 191, 207, 226 |
Helsepersonell |
90 – 92, 107, 110, 154, 163 |
Helseressurser |
202, 204 |
Helsetjenesteaksjonen |
128 |
Helseutgifter |
75 |
Henvisning |
43 |
Henvisningsbeslutninger |
51 |
Henvisningsrate |
44, 50, 52, 54, 56 |
Humoralterapi |
132 |
Høykostbehandling |
8, 219 |
Industriell modell |
143, 155 |
Infarktpasienter |
182, 183, 184, 185 |
Informasjonsteknologi (IT) |
159, 160 |
Innsatsstyrt finansiering (ISF) |
62, 75, 98, 107 |
Inntektsfordeling |
65, 66 |
Integrasjonsmodell |
112, 115 |
Klinisk effektforskning |
201, 202, 205 |
Kommunale budsjettprosesser |
29, 30, 31, 33, 37 |
Kommunesammenslåing |
17 – 19, 22, 23, 25 |
Komplementær forsikring |
223 |
Konkurransemodellen |
111, 115 |
Konsumentsuverenitet |
136 |
kostnadseffektivitetsanalyse |
14, 188, 190, 195, 197, 198, 201, 204 |
Kostnadsbevissthet |
210 |
Kostnadseffektivitet |
212, 222, 226 |
Kostnadsestimering |
193, 195 |
Kostnadskontroll |
86, 88, 89, 107, 115 – 117 |
Kostnadsnøkkel |
62 |
Kostnadsreduksjon |
75 |
Kreftbehandling |
135, 220, 224 |
Kvalitetsbasert finansiering (KBF) |
12, 68, 69, 71 – 73, 154 |
Kvalitetsforbedring |
72, 205, 206 |
Kvalitetsindikator |
76, 79, 81 |
Ledelsesrevolusjon |
150, 154 |
Ledelsesutfordringer |
89, 173 |
Ledelsesutvikling |
13, 168, 169, 172, 173 |
Legedekning |
54, 55 |
Legeforeningen |
97 |
Legestanden |
142 |
Liggedøgn |
116, 198, 121 |
Lokalpolitikk |
18, 21, 26 |
Maastricht-traktaten |
230 |
Magnussen-utvalget |
64 |
Markedsregulerende tiltak |
129 |
Medikamentutvikling |
143, 145 |
Medisinsk teknologi |
134, 137, 140, 143 – 147 |
Metodevurdering |
189, 222, 223 |
Mini-metodevurdering |
189 |
Nettverksorganisasjon |
163 |
New Public Management (NPM) |
102, 115 |
NOU 2003:1 |
63 |
NOU 2008:2 |
64 |
Offentlige ressurser |
63, 225 |
Organisasjonsfloker |
89 |
Organisasjonsforståelse |
12, 93 |
Overforbruk |
48 |
Pakkeforløp |
72, 88, 89, 151 |
Pasientflyt |
113 |
Pasientforløp |
89, 188, 192, 193 |
Pasientmobilitet |
109, 114, 115 |
Pasientrettighetsloven |
107, 108, 156 |
Pasientsikkerhetsindeks |
79 |
Pasientsortering |
47 |
Per capita |
43, 44, 52 – 56, 69 |
Portvaktfunksjon/-kultur/-ordning |
11, 43, 44, 47 – 49, 52, 56 |
Praksisfinansiering |
152 |
Praksismodell |
131, 138 |
Praksisorganisasjon |
163 |
Prinsipal-agentteorien |
70 |
Prioritering |
56, 60, 68, 188, 189, 219, 220, 222, 226 |
Produktivitet |
45, 46, 80, 82 |
Prosessmål |
69 |
QALY |
191, 193 |
Rammefinansiering |
61, 116, 152 |
Randomisert kontrollert forsøk (RCT) |
188, 190, 194, 195 |
Rasjonering |
48 |
Reduksjonisme |
157, 158 |
Reformer |
12, 13, 87, 106 |
Regelmedisin |
149, 152, 157 |
Registerdata |
13, 55, 119, 120 |
Reinnleggelse |
77, 78, 82, 119, 120, 124, 125 |
Ressursbesparelser |
44, 45 |
Ressursbruk |
47, 190, 210 |
Resultatmål |
68, 69, 173, 174 |
Rettferdighetsteori |
220, 221 |
Risikojustering |
177, 178, 181, 182, 186 |
Roma-traktaten |
229, 230, 232 |
Samhandlingsreformen |
119, 121, 124 |
Sammenlignende effektforskning |
203 |
Screening |
146, 189, 206 |
Spesialisering |
89, 138 – 141, 147, 158, 168 |
Spesialisthelsetjenester |
44 – 46, 48, 53 – 55, 61 – 64 |
Standardisering |
137, 138, 178 – 180 |
Stordriftsfordeler |
19, 20, 26, 151, 163 |
Strukturmål |
69 |
Stykkprisfinansiering |
61 |
Styringsproblematikk |
97 |
Substituerende forsikring |
223 |
Supplerende forsikring |
223 |
Sykehusorganisering |
95, 96, 99 – 101 |
Sykehusreform |
96, 107, 109, 111 |
Teknologiutvikling |
159, 165, 166 |
Tidsbruk |
46, 47, 140 |
Tilbudsoverskudd |
216 |
Tverrfaglige team |
90 |
Velferdsstaten |
106, 220, 222, 224 |
Ventetider |
76, 108, 110, 115, 116, 156 |
Økonomisk evaluering |
190, 198, 210, 212, 213 |
Økonomiske insentiver |
12, 68, 72, 73 |